/** * Pinterest code */
Waarom teksten schrijven zo moeilijk is | BureauPro
Waarom is teksten schrijven zo moeilijk? In deze blog de meestgemaakte fouten op een rij. En de oplossing, zodat jij voortaan steengoede teksten schrijft.
824
single,single-post,postid-824,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-10.0,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12,vc_responsive

Waarom teksten schrijven zo moeilijk is

Waarom teksten schrijven zo moeilijk is

Waarom teksten schrijven zo moeilijk is

Waarom teksten schrijven zo moeilijk is

De meeste ondernemers kunnen niet schrijven. Zo, dat is eruit! Wat een opluchting… Je wilt niet weten hoeveel draken van teksten ik voorbij zie komen. Afgelopen weekend las ik een brochure over een waterontharder. Ik werd er bijna beroerd van. Eigenlijk alles wat er mis kon gaan, ging mis. Ook webteksten en blogs zijn vaak niet om over naar huis te schrijven. Laat me je vertellen wat er meestal misgaat én hoe jij dat kunt voorkomen. Leer ervan en schrijf zelf voortaan steengoede teksten.

Veelgemaakte fouten in teksten

Valkuil 1: Je wilt te veel vertellen

De volumesturing houdt gemiddelde dagverbruiken (inclusief schommelingen) bij zodat de microprocessor de juiste nacht voor het regeneratieproces berekent. Daardoor heeft u overdag altijd een optimale doorstroomsnelheid en kunt u niet met hard water geconfronteerd worden.

In de meeste teksten staat te veel informatie. Daardoor ziet de lezer door de bomen het bos niet meer. Alle details leiden af van de werkelijke boodschap. Het gevaar hiervan is dat een tekst meer vragen oproept, dan beantwoordt.

De oplossing:
Keep it simple, stupid! Focus je op de kern van het verhaal. Wat wil je nu eigenlijk vertellen; wat is de kern van je verhaal? Hou het bij één boodschap. In het geval van de waterontharder is de belangrijkste boodschap dat kalkaanslag met een waterontharder geen kans heeft. Hoe het apparaat precies werkt, is voor de gemiddelde consument niet interessant.

Valkuil 2: Je schrijft in je eigen taal

De digitale besturing zorgt ervoor dat de harscilinder effectief wordt gebruikt en tijdens het regeneratieproces wordt alleen de aan kalk gebonden hars gereinigd. De microprocessor berekent exact hoeveel zout ervoor iedere regeneratie nodig is. Bovendien regenereert de waterontharder de harscilinder van onderen naar boven, wat een enorme (50 – 70%) besparing geeft in het zoutverbruik.

Digitale besturing? Harscilinder? Regeneratieproces? Alles wat jij weet over jouw product of dienst is voor jou vanzelfsprekend. Veel ondernemers onderschatten wat bekend is bij anderen. Hierdoor schrijf je teksten in een taal die jij begrijpt, maar waar een ander geen touw aan kan vastknopen.

Waarom tekstens schrijven zo moeilijk is, jargon

De oplossing:
Voorkom jargon en gebruik woorden, uitdrukkingen en termen die iedereen kent. Kun je niet om een bepaald woord heen, leg dan precies uit wat het betekent. Een waterontharder heeft zout nodig om z’n werk te doen. Wat de fabrikant hier wil zeggen is dat de waterontharder zeer zuinig in gebruik is.

Valkuil 3: Je hebt geen doel voor ogen

In de brochure over de waterontharder wordt niet duidelijk wat je als lezer nu moet doen. De brochure is informatief, maar spoort nergens toe aan. Terwijl het doel van de brochure waarschijnlijk is: contact opnemen of meer informatie ontvangen.

Online zie ik ook vaak teksten zonder duidelijk doel. Onlangs sprak een ondernemer die regelmatig blogt. Ze vroeg me naar haar blogs te kijken. Toen ik haar blogs las, dacht ik: best leuk geschreven, maar… wat is de toegevoegde waarde van de tekst? Ik vermoed dat deze ondernemer blogt om te bloggen. Dat is in mijn ogen zinloos en zonde van je tijd.

De oplossing:
Bepaal voordat je gaat schrijven wat je met je tekst wilt bereiken. Bedenk vooraf wat je wilt dat je klant gaat doen. Wil je dat je klant contact met je opneemt, een offerte opvraagt, een reactie achterlaat, je blogpost deelt of een interessant document downloadt? Als je het doel helder voor ogen hebt, sluit je tekst dan af met een duidelijke ‘Call-to-Action’; een oproep tot actie. Een goede Call-to-Action voor de waterontharder zou zijn:

  • Ga voor meer informatie naar www.website.nl
  • Bestel meteen. Ga naar www.website.nl
  • Nooit meer kalkaanslag? Bel 050 – 000 00 00

Valkuil 4: Je wilt te graag iets verkopen

Op zoek naar een betrouwbare koerier voor uw pakketten? Ons koeriersbedrijf staat voor u klaar.

Natuurlijk wil je dat zoveel mogelijk mensen je product kopen of gebruikmaken van je dienst. Maar als je in je teksten vooral aanprijst dat jij, jouw bedrijf en jouw aanbod zo geweldig zijn, dan wek je daar eerder irritatie mee op dan dat je anderen overtuigt.

De oplossing:
Focus je op de voordelen van jouw product of dienst en vertel welke problemen je daarmee oplost. Stel je hebt een koeriersbedrijf. Je kunt dan op je site zetten: Uw betrouwbare koerier in Amsterdam. Je kunt ook zeggen: Uw pakketten op tijd bezorgd? Koeriersdienst X bezorgt uw pakketten binnen 24 uur!

Consumers buy benefits

Teksten laten schrijven?

Blijft het schrijven ondanks deze tips en trucs een uitdaging? Of wil je gewoon liever met je eigen vak bezig zijn? Laat BureauPro dan schrijven. Dan kun jij lekker doen waar jij goed in bent. Bel 06 – 10 36 32 47. Of laat je gegevens achter, zodat wij jou kunnen bellen.

Fotocredit: Pexels.com

Geen reactie's

Geef een reactie