Blog
Kennis, inspiratie en ideeën over content marketing

Waarom bloggen goed is voor je business

Ingrid van Goor 07 maart 2016 Shape Created with Sketch. Geplaatst in: Bloggen

Veel zzp'ers en mkb'ers worstelen met de vraag of ze nu wel of niet moeten bloggen. Vooropgesteld dat niets moet. Is het wel handig om te bloggen. Want, bloggen is goed voor je business.

WAT IS EEN BLOG?

Een blog (het/de; o en m; meervoud: blogs) of web·log (het/de; o en m; meervoud: weblogs) is volgens Van Dale een actuele website waarop regelmatig korte stukjes, foto’s, filmpjes enz. verschijnen, al dan niet uit de persoonlijke sfeer.

REDENEN OM TE BLOGGEN

Wat mij betreft is bloggen een essentieel onderdeel van de online communicatie strategie.

Er zijn veel redenen te bedenken om een blog bij te houden. Dit zijn wat mij betreft de belangrijkste:

Expertstatus en betrouwbaarheid

Mensen die googlen hebben per definitie een vraag of een probleem; ze zijn op zoek naar een antwoord of een oplossing. Als jij vertelt wat je weet en daarmee antwoord geeft op een vraag óf de oplossing voor een probleem aandraagt, zal dit door je bezoeker gewaardeerd worden. Wellicht neemt hij contact met je op voor meer informatie, bekijkt hij de rest van je website om te zien wat je nog meer in huis hebt of stuurt hij het blogartikel door naar iemand die er ook wat aan heeft. Kortom: Als je vertelt wat je weet, dan word je gewaardeerd om wat je doet. Een blog vergroot je status als expert en je betrouwbaarheid, omdat je weet waar je het over hebt.

De basis voor social media

De inhoud van je blog leent zich goed om te delen op social media. Zodra je een blog hebt geschreven en tevreden bent over het resultaat, kun je het complete stuk op social media zetten en wereldkundig maken. Je kunt ook stukjes of zinnen uit je blog gebruiken om te delen. Op social media aandacht voor je blog vragen heeft twee voordelen: je blog zal vaker gelezen worden omdat je het artikel onder de aandacht brengt van je doelgroep én je hebt echt iets interessants te melden op Facebook, LinkedIn of welk ander sociaal medium je ook maar gebruikt.

Goed voor je vindbaarheid

Een statische website wordt door zoekmachines als Google minder interessant gevonden dan websites waar regelmatig nieuwe content op staat. Een kledingzaak waar jaar in jaar uit dezelfde collectie hangt, sla je tijdens een dagje winkelen over. En dat restaurant waar al jaren hetzelfde op de menukaart staat is nu ook niet bepaald je van het. Hetzelfde geldt dus voor je website. Door regelmatig interessante berichten te plaatsen, laat je zien dat je actief en bij de tijd bent. Dat wordt door de bezoeker én de zoekmachines gewaardeerd.

BLOGGEN KOST TIJD

Bloggen kost tijd en tijd is een kostbaar iets. Toch kan een blog heel waardevol zijn. Als jij een gepassioneerde ondernemer bent en goed bent in je vak, dan zal het je doorgaans niet veel moeite kosten om iets op papier te zetten. Als je je er maar even toe zet. Weet je niet zo goed waarover je kunt schrijven? Hou dan eens een tijdje bij welke vragen klanten stellen. Geef vervolgens in een blog het antwoord op die vragen. Als een meubelmaker vaak vragen krijgt over het onderhoud van houten tuinmeubelen, kan hij daar iets over vertellen. En een boekhouder kan waarschijnlijk wel iets zinnigs zeggen over boekhoudprogramma’s voor zelfstandig ondernemers.

Je ziet het: er is genoeg om over te schrijven. Is schrijven nu echt niet je ding, maar zie je wel het nut van een blog in? Dan kun je een blog ook laten schrijven, zodat jij tijd overhoudt om te doen waar je goed in bent.

Succes met bloggen!

Fotocredit:

Pexels

Ben je enthousiast over dit artikel?

Reageren

naam
E-mailadres
Reactie

Reacties (0)

Ingrid van Goor

Eigenaar Bureaupro