Blog
Kennis, inspiratie en idee├źn over content marketing

Content promoten: 5 tips om content gratis te promoten

Ingrid van Goor 09 juli 2018 Shape Created with Sketch. Geplaatst in: Content marketing

Je bent al een tijdje fanatiek aan het bloggen. Je merkt alleen dat jouw artikelen niet goed worden gelezen. Je staat op het punt om de handdoek in de ring te gooien, want zo schiet het niet op. Maar ja, wat dan? Er moet wel iets gebeuren… In dit artikel lees je hoe je jouw content promoot, zodat jouw artikelen wel gelezen worden.

Een artikel als basis voor jouw contentstrategie

Zie jouw blogs of artikelen als basis voor jouw contentstrategie. Jouw website is de plaats waar je jouw kennis en inzichten deelt. Dat zorgt er ten eerste voor dat je website up-to-date blijft (er is immers regelmatig iets nieuws en interessants te lezen). Ten tweede helpt het ook een handje mee in de vindbaarheid van jouw website. En als laatste: als je goede content op je eigen website plaatst, is die content duurzaam. Content die je op social media deelt, zakt immers weg in de tijdlijn en een nieuwsbrief kan zomaar in de digitale papierbak verdwijnen.

De meest gemaakte fout door ondernemers die regelmatig artikelen schrijven, is dat ze achterover leunen zodra het artikel is gepubliceerd. Als je eenmaal een artikel hebt geschreven en gepubliceerd op je website, dan is er werk aan de winkel. Ken je de 80/20-regel? Deze regel geldt ook voor je blog. Besteed 20% van je tijd aan het schrijven van je blog en 80% aan het promoten ervan. COPE: create once, publish everywhere!

Hoe promoot je die content dan, vraag je je wellicht af. Er zijn meerdere manieren. In dit artikel staan er vijf.

1. Stuur het artikel naar je mailinglijst

Stuur je regelmatig een nieuwsbrief? Waarom zou je die nieuwsbrief alleen maar gebruiken om ‘nieuws’ te delen. Het is een prima middel om ook jouw artikel onder de aandacht te brengen. Je kunt ervoor kiezen om het complete artikel in de ‘nieuwsbrief’ te zetten. Of schrijf een goede introductie en plaats een link naar het artikel op je website.

Verstuur je nog geen nieuwsbrieven, maar beschik je wel over een lijst met e-mailadressen? Stuur jouw relaties dan het artikel en vraag of ze meer van dit soort informatie van jou willen ontvangen. Laat geïnteresseerden zich meteen via een dubbele opt-in inschrijven voor de e-maillijst die je voor dit doeleinde (het delen van artikelen) gaat gebruiken. Hiermee schendt je niet de privacy van jouw relaties en voldoe je aan de AVG-wetgeving. (Ik zeg er wel even bij dat ik geen jurist ben.)

Met zorg geselecteerd: waarom-bloggen-goed-is-voor-je-business

2. Deel het artikel op LinkedIn Pulse

LinkedIn Pulse is een effectieve manier om artikelen of lange bijdragen te delen met jouw zakelijke netwerk op LinkedIn. Op de plek waar je een bericht deelt, zie je links onder de optie ‘Artikel schrijven’. Als je hierop klikt, dan opent er een nieuw scherm waar jij je publicatie kunt plaatsen. Inclusief afbeelding en kopregel. Je kunt je verhaal kracht bij zetten door ook foto’s of video’s in het artikel te verwerken.

Artikel schrijven LinkedIn

Mijn ervaring is dat artikelen - mits relevant en goed geschreven – een grotere impact hebben dan een normaal bericht. Het aantal likes en reacties is meestal groter. Ik heb gemerkt dat er zelfs na 14 dagen nog steeds op een artikel gereageerd wordt.

3. Deel het artikel meerdere malen op social media

LinkedIn is natuurlijk een social medium, maar het delen van jouw artikel op LinkedIn Pulse alleen is niet genoeg. Wil je dat je artikel echt goed gelezen wordt, dan is het slim om het artikel een paar keer op LinkedIn te delen. Dat doe je door de link naar je artikel in een normaal bericht te verwerken.

Waak ervoor om niet telkens hetzelfde bericht te delen. Gebruik korte stukken uit het artikel, schrijf een samenvatting of deel één tip. Plaats wel altijd de link naar het complete artikel. Zoek bij elk bericht een andere invalshoek. Zo blijft je boodschap interessant en is het niet irritant voor jouw volgers.

Kijk, Richard Brandson van Virgin doet het ook:

Richard Brandson op LinkedIn 1

Richard Brandson op LinkedIn 2

Breng je artikel op dezelfde manier onder de aandacht via Facebook, Twitter, Instagram of een ander social medium.

4. Deel het artikel in social media groepen

Zowel op Facebook als LinkedIn zijn social media groepen te vinden. Hierin komen mensen online samen om over een bepaald onderwerp of interessegebied informatie met elkaar uit te wisselen. Onderzoek of er interessante groepen zijn waar je lid van kunt worden en deel hierin jouw artikel.

5. Schakel je netwerk en/of collega’s in

Vraag collega’s om het artikel te delen. Stuur je collega’s simpelweg een mailtje zodra jouw artikel is gepubliceerd en vraag of ze het op social media willen delen. Appeltje-eitje!

Een andere manier om ervoor te zorgen dat jouw artikel vaker wordt gelezen is door het door te sturen naar relaties of door mensen in je netwerk te taggen. Stuur je relatie een bericht in de trant van: ‘Ik heb een artikel geschreven over onderwerp x en ik denk dat het interessant voor je is. Als je het interessant vindt, deel het dan in jouw netwerk. Dat waardeer ik enorm.’ Als het artikel echt waardevol is, dan delen jouw relaties het artikel met plezier.

 

Veel succes met content maken en content promoten. Enne, je weet het, hè? 80/20!

P.S. Is content promoten niet het probleem, maar vind je het bedenken van passende content een uitdaging? Meld je dan aan voor een vrijblijvende kennissessie. Er zijn géén kosten aan verbonden. 

Ja, die kennissessie wil ik wel!

Ben je enthousiast over dit artikel?

Reageren

naam
E-mailadres
Reactie

Reacties (0)

Ingrid van Goor

Eigenaar Bureaupro