Blog
Kennis, inspiratie en idee├źn over content marketing

Waarom is het slim om jouw expertstatus te vergroten?

Ingrid van Goor 02 oktober 2017 Shape Created with Sketch. Geplaatst in: Content marketing

Vind je het lastig om aan nieuwe klanten te komen? Best gek, want jij hebt verstand van zaken, je bent hartstikke goed in wat je doet en je weet dat je mensen kunt helpen. Dat is ook wat je het liefst doet. Je vraagt jezelf af: krijg ik geen klanten omdat mijn prijs niet goed is? Vaak ligt het niet aan je tarief, maar aan de manier waarop je jezelf presenteert.

WAAROM ZIJN EXPERTS ZO AANTREKKELIJK?

Jouw klanten willen graag een oplossing voor hun probleem. Ze willen geholpen worden door iemand die er echt verstand van heeft. Ze willen geholpen door iemand die ze kunnen vertrouwen. Mensen zijn bereid om te betalen voor een expert. Dat betekent dat je jezelf als expert moet gaan presenteren.

JE HEBT GENOEG TE VERTELLEN, WANT JIJ BENT DE EXPERT

Als expert naar buiten treden, betekent niet dat je nu heel hard moet gaan roepen dat je een expert bent en dat je geweldig goed bent in wat je doet. Integendeel: hier krijgen jouw klanten rode vlekken en jeuk van. Je bereikt het tegenovergestelde van wat je wilt.

Wat je beter kunt doen is de buitenwereld consequent drie dingen tonen, namelijk:

  • Wie jouw ideale klant is;
  • Welke problemen en uitdagingen deze klanten ervaren;
  • Met welke oplossing jij deze klanten helpt.

 

Ter verduidelijking. De meeste ondernemers zeggen zoiets als dit: ik ben boekhouder en ik help zzp’ers met het doen van hun administratie. Mensen die al een boekhouder hebben zullen denken: leuk voor je. Mensen die nog geen boekhouder hebben, denken waarschijnlijk: oja, ik moet eigenlijk ook maar eens om tafel met een boekhouder. Maar, … Zucht!

Je voelt ‘m aankomen: als je op deze manier in gesprek raakt met iemand, wordt dit geen klant.

Wat je beter kunt zeggen is dit:
Ik ben boekhouder en ik ondersteun zzp’ers bij het opzetten en runnen van een financieel gezond en winstgevend bedrijf, zodat er aan het einde van elke maand meer dan genoeg geld overblijft.

Voel je het verschil?

PRESENTEER JE ALS EXPERT

Het gaat er dus om dat je leert om jezelf op een andere manier te presenteren. Offline, maar ook online, zoals in artikelen en op social media. Vraag je af, voordat je iets deelt, welk probleem jouw klant ervaart en wat jouw klant graag wil.

Dat is dus vaak niet de administratie op orde hebben, maar wel winst maken, genoeg verdienen om een leuk leven te leiden of geen zorgen hebben over de belastingaangifte die er weer zit aan te komen.

DEEL JE KENNIS

Deel tips over hoe je op een slimme manier geld kunt besparen, over belastingvoordelen die bijna niemand kent, of over hoe je als zzp’er een pensioen kunt opbouwen. Af en toe een positieve ervaring van een bestaande klant delen, mag ook!

En maak telkens weer duidelijk wat jij wilt dat jouw klant doet. Inschrijven voor jouw nieuwsbrief? Aanmelden voor een (gratis) financiële fitcheck? Deelnemen aan een programma waarin je zzp’ers leert hoe ze inzicht krijgen in hun financiën? Zorg ervoor dat jij een duidelijk doel voor ogen hebt. En maak dat duidelijk aan je klant. Je wilt namelijk niet dat een klant jouw bericht leest en vervolgens doorscrolt naar het volgende bericht.

DAAR HEB IK TOCH HELEMAAL GEEN TIJD VOOR?

Online zichtbaar worden hoeft niet veel tijd te kosten. Jij bent de expert, dus je hebt genoeg om over te vertellen. Jij weet dingen die jouw klanten nog niet weten. Je kunt ze bepaalde inzichten geven.

Nu denk je misschien: wat heb ik dan te vertellen?

Een klant van mij, een fysiotherapeute, worstelde met hetzelfde probleem. Tegen haar zei ik: hou eens tijdje bij welke vragen patiënten aan jou stellen. Na een paar weken belde ze me en ze zei: ik had het helemaal niet door, maar ik geef elke dag opnieuw dezelfde tips en adviezen. Deze tips en adviezen heeft ze op papier gezet en inmiddels zijn er een aantal artikelen op haar website gepubliceerd.

VOER VOOR SOCIAL MEDIA

Het mooie van zulke artikelen is dat je genoeg voer hebt voor social media. Deel de titel van het artikel met de link, een korte samenvatting met een passende afbeelding of één tip. Bekijk je eigen verhaal van verschillende kanten en gebruik verschillende invalshoeken. Als je eenmaal een artikel hebt geschreven, kun je weken vooruit.

ZICHTBAAR OP EEN MANIER DIE BIJ JOU PAST

En weet je wat nu zo mooi is? Je bent regelmatig zichtbaar op een manier die bij jou past! Want door jouw kennis te delen, help je mensen verder, gaan ze jou zien als expert en trekken ze vanzelf bij je aan de bel als ze jouw expertise nodig hebben.

Dus: waar wacht je nog op?

Ben je enthousiast over dit artikel?

Reageren

naam
E-mailadres
Reactie

Reacties (0)

Ingrid van Goor

Eigenaar Bureaupro