Blog

Wat zet je in de footer van je website? (Met voorbeelden)

Ingrid van Goor 14 maart 2019 Shape Created with Sketch. Geplaatst in: Content marketing

Het blok onderaan elke pagina van de website, de footer, wat zet je daar eigenlijk in?

Veel websites van zzp’ers en mkb’ers hebben we een bedroevend lege footer. In sommige gevallen staat er alleen een jaartal in met het copyright-teken © en de bedrijfsnaam.

De footer is echt een ondergeschoven kindje, terwijl dit contentblok juist essentieel voor het succes van je website.

Ik heb inmiddels voor meerdere websites de footer ‘herschreven’. In een online zoektocht naar informatie over footers, kwam ik dit artikel tegen van Nielsen Norman Group (februari 2019).

De inhoud is zo interessant, dat ik de belangrijkste informatie graag met je deel.

 

De footer: de geschiedenis

De term footer is ontstaan in het printtijdperk. De footer is een vast ontwerpelement onderaan elke pagina van een document. Hoewel de term destijds alleen gebruikt werd voor offline, denkt vrijwel iedereen nu aan online bij het horen van het woord footer.

Tot een paar jaar geleden waren online footers verzamelplaatsen voor praktische informatie. Ook werd de footer gebruikt als vergaarbak voor allerlei links. De lettergrootte was vaak aan de kleine kant, waardoor de teksten slecht leesbaar waren.

Tegenwoordig zijn footers een vast, onmisbaar onderdeel van een website én hebben ze een belangrijke functie. Websitegebruikers verwachten er bepaalde informatie te vinden. Mist deze informatie, wat helaas het geval is bij veel websites van zzp’ers en mkb’ers, dan heb je echt een probleem.

Hoe wordt de footer gebruikt?

Een footer bevindt zich aan de onderkant van je website. Dus, eerlijk is eerlijk: de header wordt vaker bekeken dan de footer. Maar toch zijn er veel gebruikers die wel onder aan de pagina terecht komen. Daarvoor zijn twee redenen:

  1. Gebruikers scannen of lezen de pagina en vinden niet wat ze zoeken.
    Of hebben meer informatie nodig. Ze scrollen helemaal naar beneden en gebruiken de voettekst als:
     
    • Een tweede kans om zich te laten overtuigen
      Een bezoeker is wellicht onder de indruk van één van jouw diensten, maar besluit toch om deze dienst niet af te nemen. In de footer vindt de bezoeker een link naar een andere dienst, en ontdekt dat dit aanbod veel beter past bij wat hij nodig heeft.
    • Een laatste vindplaats voor moeilijk te vinden content
      Het menu (bovenaan de pagina) wordt vaak gebruikt om belangrijke content onder de aandacht te brengen. Als een bezoeker op zoek is naar informatie die ogenschijnlijk minder belangrijk is, zoals vacatures of persinformatie, is de kans groot dat de bezoeker naar de footer gaat om verder te zoeken.
       
  2. Gebruikers scrollen bewust naar de footer, omdat ze verwachten daar bepaalde informatie te vinden.
    Denk aan contactinformatie, links naar socialemedia-accounts, nieuwsberichten en de meest recente blogs. Sommige websitebezoekers gebruiken de footer om door de site te navigeren. Als ze toch onderaan de pagina zijn belandt, navigeren ze makkelijker vanuit de footer verder in plaats van weer helemaal naar boven te scrollen.

 

Wat de reden ook is dat iemand de footer gebruikt, hij moet makkelijk vindbaar en duidelijk herkenbaar zijn. Vanzelfsprekend moet de inhoud overeenkomen met wat de gemiddelde website gebruiker verwacht.

Hoewel de footer nooit het belangrijkste onderdeel van je website is, is het toch de moeite waard om een goede footer te maken. De footer zit namelijk niemand in de weg: als je eerder vindt wat je nodig hebt, beland je niet eens aan bij de footer. Krijg je de footer wel te zien, dan draagt een goede footer bij aan de gebruikservaring.

Kortom: baadt het niet, het schaadt ook niet!

Onderdelen van de footer

Je kan je footer volstouwen met allerlei informatie, maar dat is niet slim. Het is verstandiger om deze informatie in de footer op te nemen:

  • Nuttige links
  • Deurmatnavigatie
  • Secundaire links
  • Beoordelingen en/of keurmerken
  • Klantenbinding (nieuwsbrieven en sociale media)

 

Footer voorbeeld met nuttige links en sociale media

Het juridisch loket gebruikt nuttige links (vestigingen en openingstijden), links naar sociale media, deurmatnavigatie (onderwerpen, hoe we werken én over ons) en secundaire links (partners, werken bij).

Nuttige links

Voor vrijwel alle website geldt dat het verstandig is om nuttige links, links naar praktische informatie, op te nemen in de footer. Denk hierbij aan:

  • Contactgegevens, zoals adres, telefoonnummer en ‘live chat’
  • Informatie over klantenservice
  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden

Hoewel veel informatie ook via het menu (bovenaan de pagina) gevonden wordt, is het verstandig om deze praktische informatie ook in de footer op te nemen. Veel bezoekers scrollen direct naar de footer om informatie te zoeken, omdat ze inmiddels gewend zijn daar veel informatie te vinden is.

Footer voorbeeld met contactgegevens en privacy statement

Exact online laat het telefoonnummer zien en geeft adresgegevens weer. Er zijn ook links naar het ‘Privacy Statement’ en de ‘Terms & Conditions’.

Deurmatnavigatie

Deurmatnavigatie: de term moet ik misschien even uitleggen. Net als de fysieke deurmat bij mensen thuis, is de deurmatnavigatie het eerste wat je ziet als je aankomt en het laatste als je weggaat. Dat wil zeggen: het staat zowel bovenaan als onderaan de pagina.

Voorbeeld:

Footer voorbeeld deurmatnavigatie menustructuur

 

Footer voorbeeld deurmatnavigatie

Wanneer is het slim om deurmatnavigatie in te zetten? Websites met relatief lange pagina’s waarbij de menustructuur niet meer beschikbaar is, zodra je onder aan de pagina bent belandt, doen er goed aan om de menustructuur op twee plaatsen op te nemen. Bovenaan de pagina en onderaan in de footer.

Secundaire links

Primaire links zijn links naar de belangrijkste pagina’s van je website, zoals home, je aanbodpagina’s, de over-ons-pagina en de contactpagina. Secundaire links zijn links naar pagina’s die wel op je site moeten staan, maar geen topprioriteit hebben. Denk aan:

  • Een pagina met vacatures
  • Informatie voor pers of investeerders
  • Specifieke informatie over bepaalde producten of diensten

Deze secundaire links zijn vooral geschikt voor websites met meerdere doelgroepen (met verschillende klantreizen). De secundaire links zijn niet zichtbaar in de menustructuur.

Footer voorbeeld met secundaire links

Moneybird geeft in de footer een directe link naar mogelijkheden, ervaringen en de kennisbank. Deze items zijn niet in de menustructuur bovenaan de pagina te zien.

Beoordelingen en/of keurmerken

Voor startups en bedrijven die nog niet zo heel erg bekend zijn, is het slim om beoordelingen en/of keurmerken op te nemen in de footer. Ook voor bedrijven met naam en faam kan het geen kwaad deze elementen op te nemen.

Beoordelingen, keurmerken en awards maken dat sommige bezoekers geneigd zijn om eerder voor jou te kiezen dan voor een vergelijkbare partij.

Door deze items op te nemen in je footer werk je aan je autoriteit en geloofwaardig.

Maar let op: overdrijf het niet. Teveel van het goede kan potentiële klanten juist argwanend maken.

Zo doet ARAG het:

Footer voorbeeld met beoordelingen en keurmerken

Klantenbinding (nieuwsbrieven en sociale media)

Websitebezoekers gaan vaak direct naar de footer omdat ze alleen op zoek zijn naar nieuws en aanbiedingen. Neem daarom altijd informatie op in de footer die de bezoeker in staat stelt betrokken te blijven bij jouw bedrijf, zoals een inschrijfmogelijkheid voor de nieuwsbrief of koppelingen naar socialemedia-accounts.

Let op: het is mogelijk om een widget in te laten bouwen waardoor socialemediaberichten zichtbaar zijn in de footer. Als er niet of nauwelijks gepost wordt op het socialemediakanaal doet deze widget meer kwaad dan goed. Ook als je wel regelmatig post, vind ik zo’n widget niet echt meerwaarde hebben. Mijn advies: geen widget, maar socialemedia-iconen met een link. Zo bijvoorbeeld:

Footer voorbeeld met iconen sociale media

 

Veel gemaakte fouten en oplossingen

Footers zijn er in veel vormen en smaken. Er zijn geen regels voor hoe het moet, maar er kan wel veel misgaan. Dit zijn de meeste gemaakte fouten.

Fout 1: teveel informatie

Vooral bij grote websites zie je nog weleens dat er een complete sitemap, een overzicht van alle pagina’s in de website, in de footer staat. Verwijs in de footer uitsluitend naar belangrijke informatie. Want, als alles belangrijk is, is niks belangrijk.

Fout 2: vage beschrijvingen

Sommige tekstschrijvers hebben de neiging zich van hun creatieve kant te laten zien. Ze zetten dan bijvoorbeeld ‘Bouwstenen’ in de footer in plaats van ‘Diensten’. Of ‘Help’ in plaats van ‘Contact’. Gebruik termen waarmee websitebezoekers vertrouwd zijn. Dat is niet saai. Wel praktisch.

Fout 3: onoverzichtelijke structuur

In sommige footers is alle informatie plompverloren achterelkaar gezet. Elke structuur of logica ontbreekt. Zoals deze van General Motors:

Footer met onoverzichtelijke structuur

Probeer 3 of 4 kolommen te maken en breng informatie die bij elkaar hoort samen per kolom.

Nog even dit: de footer, net zo belangrijk als goed ondergoed

Als ondernemer of marketeer ben je vooral bezig met alles wat prominent zichtbaar is. De header van je website, de titels van je blog, de 1e o-zo belangrijke alinea. Maar de footer, die immers helemaal onderaan bungelt, wordt gemakshalve vergeten.

Toch is de footer belangrijk. Net zo belangrijk als goed ondergoed. Je kunt nog zo’n duur pak of zo’n mooie jurk aantrekken, als je ondergoed niet past, zie je dat. En dat doet het effect van alles wat er boven zit finaal te niet. Dus investeer in je footer!

Bron: Nielsen Norman Group | Footers 101: Design Patterns and When to Use Each

 

Ben je enthousiast over dit artikel?

Reageren

naam
E-mailadres
Reactie

Reacties (0)

Ingrid van Goor

Eigenaar Bureaupro