Blog
Kennis, inspiratie en idee├źn over content marketing

Hoe een offerte een factuur wordt

Ingrid van Goor 04 september 2017 Shape Created with Sketch. Geplaatst in: Content marketing

Heb je weleens heel veel tijd en aandacht aan een offerte besteed en vervolgens nooit meer iets gehoord van jouw potentiële klant? Dat is vervelend, want het heeft jou kostbare tijd en energie gekost om die offerte op te stellen. Zeker als het om een maatwerkofferte gaat. Nog vervelender is dat je niet weet waarom de offerte niet goedgekeurd is. Lag het aan je prijs, had iemand anders een beter aanbod, was de klik er niet? Je weet het niet, want je hebt de potentiële opdrachtgever niet meer gesproken.

BIJNA NIEMAND BELT OFFERTES NA EN DAT IS ZONDE!

Nog niet zo lang geleden heb ik, samen met mijn man, een ander huis gekocht en daar moest nogal wat aan gebeuren. Ik heb dus bij verschillende ondernemers offertes opgevraagd. Bij schilders, glaszetters, installateurs, stukadoors. Nou ja, je begrijpt het…

Wat opvalt, is dat bijna geen enkele ondernemer zijn offertes nabelt. En dat is dom. Een ook nog eens zonde van hun tijd, want die offerte hebben ze voor niets gemaakt.

EEN SIMPELE TRUC

Ik ga je nu iets heel simpels leren. Iets wat ik elke keer als ik een offerte verstuur toepas.

Even tussendoor: noem je offerte geen offerte, maar een voorstel. Dat klinkt net iets vriendelijker.

Ik verstuur al mijn voorstellen per e-mail. En die e-mail sluit ik altijd op deze manier af. (Knippen, plakken en zelf gebruiken mag )

Vraag en antwoord

Je bent misschien niet dagelijks bezig met deze materie. Daarom licht ik dit voorstel graag verder toe op basis van jouw vragen. Ik neem op [datum] telefonisch contact met je op. Wil je eerder antwoord op je vragen, bel of mail me dan.

Direct van start

Heb je helemaal geen vragen en wil je dat ik direct voor je aan de slag ga, stuur dan een ondertekend exemplaar van de bijlage retour. Ik bel je vervolgens om concrete afspraken te maken over de vervolgstappen en de planning.

Vooral de zin ‘Ik neem op [datum] telefonisch contact met je op’ is heel belangrijk. Waarom? Omdat dit is waarop mensen gaan reageren. Het gebeurt me regelmatig dat mensen me terugmailen en zeggen dat een dag eerder of dag later beter uitkomt. En dat is prima! Want je bent nog steeds in gesprek. En als ze niet reageren op jouw e-mail en je belt, dan zeggen ze vaak: “Ik heb nog wel een paar vragen, maar ik wist dat je zou bellen.” De meeste klanten waarderen het dat je belt.

VRAAG OM DE OPDRACHT

Beantwoord de vragen en vraag vervolgens zelf wat jouw klant van het voorstel vindt. Als ze niet laaiend enthousiast zijn, vraag dan naar de reden. Misschien kun je nog iets doen om jouw klant te overtuigen.

Als jouw klant wel enthousiast is, vraag dan gerust om de opdracht. Zeg dat je het fijn zou vinden als de opdrachtbevestiging wordt getekend en geretourneerd. En door dat te doen is je offerte in een factuur veranderd. Nu hoef je alleen de klus nog maar te klaren.

Dat is aan jou wel besteed, toch?

Ben je enthousiast over dit artikel?

Reageren

naam
E-mailadres
Reactie

Reacties (0)

Ingrid van Goor

Eigenaar Bureaupro