Blog
Kennis, inspiratie en idee├źn over content marketing

Waarom jouw website geen stuiver oplevert

Ingrid van Goor 09 augustus 2017 Shape Created with Sketch. Geplaatst in: Content marketing

Laatst had ik een interessant gesprek met een succesvolle sportondernemer uit Drenthe. Hij had zijn website een jaar geleden laten vernieuwen en dat heeft hem veel geld gekost. Op mijn vraag of hij ook geld verdiende met zijn website, keek hij me wat verward aan. Zijn antwoord was: “Nee.” Helaas is hij niet de enige.

DIT IS WAT ER VAAK MISGAAT BIJ HET LATEN MAKEN VAN EEN WEBSITE

Je bent ondernemer en je bent goed in je vak. Je wilt graag een website die past bij wie je bent. Samen met je websitebouwer ga je kijken naar andere websites. De ene vind je wel mooi, de ander niet. Jij wilt graag een mooie website. Je denkt na over kleurgebruik en laat misschien door een fotograaf nieuwe foto’s maken voor je site. Het eindresultaat: een website die er mooi uitziet. Prachtig zelfs, maar… hij levert je geen stuiver op.

WAAROM HEB JE EIGENLIJK EEN WEBSITE?

Nu denk je misschien: ojee, mijn website levert me niks op, dus ik moet een nieuwe laten maken. Ho, wacht even! Voordat je dat besluit te doen, stel jezelf één vraag: Waarom heb ik eigenlijk een website?

Het antwoord dat veel kennisondernemers geven is dat ze een website hebben om:

  • Aan de bezoeker duidelijk te maken wie je bent en wat je te bieden hebt;
  • Aantrekkelijk te zijn voor de bezoeker, zodat hij/zij blijft zoeken/lezen/kijken;
  • Informatie overzichtelijk en toegankelijk te maken;
  • Goede, duidelijke informatie weer te geven.
  • Deze antwoorden zijn juist. Allemaal. Stuk voor stuk. Er mist alleen iets. Iets heel belangrijks.

 

WAT IS HET DOEL VAN JOUW WEBSITE?

Het klinkt heel logisch, maar uit ervaring weet ik dat veel kennisondernemers er niet bij stilstaan. Bij een webshop is het duidelijk wat er moet gebeuren: er moeten producten via de website worden verkocht. Maar wat als je geen producten verkoopt, maar een dienst levert?

In dat geval wil je dat klanten contact met je opnemen om een afspraak te maken of een offerte op te vragen. En als dat gebeurt, krijg jij meer klanten en meer omzet.

DE ZOEKTOCHT BEGINT OP INTERNET

“Het is een hardnekkig misverstand dat klanten eerst in winkels kijken en dan op internet gaan bestellen. Nee, de reis begint op internet, echt, in alle sectoren. Je kunt als ondernemer niet genoeg investeren in zichtbaarheid online.” Dit is wat Pieter Zwart, CEO bij Coolblue eind vorig jaar zei in het interview met Volkskrant Magazine.

Dus ook de zoektocht naar een hypotheekadviseur, jurist, echtscheidingsadvocaat of boekhouder begint op internet. Ga maar na: je doet het zelf ook! Je neust eens wat rond, je bekijkt verschillende websites, leest een paar reviews. Maar je neemt niet direct contact op. De drempel is vaak te hoog. En dat geldt ook voor klanten die jouw website voor het eerst bezoeken.

DE DREMPEL IS TE HOOG

Nu je weet dat de drempel om contact op te nemen hoog is, kun je er zelf iets aan doen om die drempel te verlagen. Bied klanten iets aan. Denk bijvoorbeeld aan een e-book, checklist of een gratis en vrijblijvend proefabonnement. Iemand die jouw website bezoekt, is immers op zoek naar meer informatie. Jij hebt die informatie! Dus geef jouw klanten iets waar ze wat aan hebben in ruil voor hun naam en e-mailadres.

OPRECHTE INTERESSE

Zodra de bezoeker de informatie heeft ontvangen en jij de naam en het e-mailadres hebt, kun je met een gerust hart na een paar dagen een e-mail sturen. Vraag in de e-mail of er nog steeds interesse is en bied aan om eventuele vragen te beantwoorden. Niet iedereen zal jouw bericht beantwoorden, maar diegenen die dat wel doen, zijn oprecht geïnteresseerd in wat jij te bieden hebt. En deze mensen zijn vaak ook bereid om een afspraak met jou te maken. En dat is fijn, want zodra de klant tegenover je zit, ben jij de expert en weet je wat je te doen staat.

HEB JIJ AL EEN DREMPELVERLAGER?

Kijk nog eens goed naar je website. Heb jij al een drempelverlager? Als dat niet zo is, wat zou dat dan kunnen zijn? Een checklist, een sjabloon, een e-book? Het maakt niet uit wat het is, als het maar interessant, waardevol en relevant is voor jouw klant.

De sportondernemer die ik laatst sprak, biedt al een tijdje een gratis fitcheck aan. Het staat alleen nog niet op zijn website, maar dat duurt niet lang meer! 

Ben je enthousiast over dit artikel?

Reageren

naam
E-mailadres
Reactie

Reacties (0)

Ingrid van Goor

Eigenaar Bureaupro