Blog
Kennis, inspiratie en idee├źn over content marketing

Wat is content marketing

Ingrid van Goor 26 februari 2018 Shape Created with Sketch. Geplaatst in: Content marketing

Contentmarketing en de kracht van kennis delen

Je kent de uitspraken ‘Content is king’ en ‘Content marketing is the only marketing left’ waarschijnlijk wel. Maar wat is content eigenlijk? Waarom zou jij als ondernemer iets met contentmarketing moeten doen? En hoe pak je dat aan op een manier waarop het je zo min mogelijk tijd kost en méér oplevert dan je erin stopt?

Lees verder of meld je meteen aan voor een kennissessie over content.

Ja, ik meld me aan!

Definitie contentmarketing

Volgens het Amerikaanse Content Marketing Institute is de definitie van contentmarketing:

“Content marketing is a strategic marketing approach focused on creating and distributing valuable, relevant, and consistent content to attract and retain a clearly-defined audience — and, ultimately, to drive profitable customer action.”

Wat is content?

We beginnen bij het begin. Content is alles, maar dan ook echt alles, wat online gepubliceerd wordt. Teksten, foto’s, video’s, infographics, e-books en ga zo maar door. Maar niet alle content is goede content. Goede content:

  • is gemaakt voor je ideale klant;
  • is waardevol, relevant en consistent;
  • laat jouw ideale klant overgaan tot actie.

Bestaat een groot deel van je werk uit het adviseren van klanten? En ben jij zo’n ondernemer die zegt: als ik bij de klant aan tafel kom, krijg ik eigenlijk altijd de opdracht? Dan is goede content maken voor jou een peulenschil. Echt! Waarschijnlijk geef je zonder dat je het merkt veel van je kennis weg, terwijl je in gesprek bent met klanten. En juist jouw kennis is – als je het online deelt – goede content!

Waarom contentmarketing?

Contentmarketing is dé manier om structureel online zichtbaar te zijn. Het is dé manier om jezelf te verkopen zonder klassieke verkooppraatjes, geroeptoeter en agressieve reclame. Door je kennis online te delen, vergroot je je expertstatus. En klanten doen nu eenmaal graag zaken met mensen die ergens heel goed in zijn.

Contentmarketing is ook een duurzame vorm van marketing. Want als iets eenmaal online staat, verdwijnt het niet zomaar. Dat is met een advertentie in een krant of magazine wel anders. En het allermooiste is: je kunt het zelf! Er is geen betere online marketeer dan jij! Jij hebt immers de kennis in huis, je hebt ervaring en je weet waarover je praat. Nu is het de kunst om die kennis om te zetten in tekst en taal zodat het online gepubliceerd kan worden.

Wanneer pas je contentmarketing toe?

Contentmarketing pas je in alle fases van de klantreis toe. De klantreis bestaat uit vier fases: zien, denken, doen en waarderen.

Zien

Als klanten je niet zien, weten ze niet dat je bestaat. Het is dus zaak dat jij op het netvlies van jouw ideale klant komt. Pas als jouw naam blijft hangen, denkt de klant aan je als hij jouw expertise nodig heeft.

Content in deze fase moet inspirerend zijn. Denk hierbij aan blogartikelen en berichten op social media, video’s en een aantrekkelijke homepage.

Denken

Elke ondernemer heeft te maken met concurrenten. Op het moment dat een klant nodig heeft wat jij kunt bieden, wil je natuurlijk dat de klant jou verkiest boven jouw ‘concullega’.

Content in deze fase moet deelbaar en informatief zijn. Denk hierbij aan reviews, beoordelingen, whitepapers. Het aanbieden van een online consult of kennissessie is ook een goede manier van contentmarketing.

Doen

De klant is er meer en meer van overtuigd dat jij degene bent die biedt wat hij nodig heeft. De klant heeft nu nog een laatste zetje nodig om contact met jou op te nemen.

Content in deze fase is overtuigend en nodigt uit om contact op te nemen. Denk hierbij aan duidelijke knoppen, ook wel call-to-actions, op je website. Een goede ‘over-ons'-pagina en contactinformatie is essentieel.

Waarderen

De afspraak is gemaakt en jij weet inmiddels wat jouw klant nodig heeft. Dit is het moment dat je hem een aanbod doet waarop jouw klant volmondig ‘ja’ zegt. Vanaf nu kun jij doen waar je goed in bent! En als je de verwachtingen overtreft, krijg je meer dan een betaling van jouw factuur. Je klant schrijft met liefde een aanbeveling voor jou en treedt vanaf nu als ambassadeur voor je op.

Content in deze fase moet, net als in de zien-fase, inspirerend zijn. Denk hierbij aan blogartikelen, casestudies en video’s.

Wat levert contentmarketing op?

Onderaan de streep levert contentmarketing omzet op. Contentmarketing zorgt er ook voor dat jouw naamsbekendheid groter wordt, dat jij een voorsprong hebt op concurrenten, dat je meer leads (aanvragen van potentiële klanten) krijgt en dat klanten jouw ambassadeur worden.

Dus, waarom zou je het niet doen?

Contentmarketing kost tijd

Contentmarketing kost tijd en soms ook geld. Bijvoorbeeld als je een tekstschrijver, fotograaf of vormgever wilt inhuren. De vraag is: is het de investering waard?

Ja, het is de investering waard! Als je het goed en structureel aanpakt, verdien je de investering in contentmarketing dubbel en dwars terug.

En nogmaals: de beste contentmarketeer ben jezelf!

Starten met contentmarketing?

Contentmarketing is vooral een kwestie van doen. Wil jij een vliegende start maken? Meld je dan nu aan voor een contentkennissessie!

Ja, ik meld me aan!

Ben je enthousiast over dit artikel?

Reageren

naam
E-mailadres
Reactie

Reacties (0)

Ingrid van Goor

Eigenaar Bureaupro