Blog
Kennis, inspiratie en idee├źn over content marketing

Persberichten schrijven | Waarom, wanneer, voor wie en hoe

Ingrid van Goor 20 maart 2017 Shape Created with Sketch. Geplaatst in: Copywriting

Het schrijven van een persbericht: het lijkt zo simpel. Toch komt er vaak meer bij kijken dan je denkt.

Wat maakt jouw persbericht bijvoorbeeld nieuwswaardig? En hoe val jij op tussen al die persberichten die journalisten dagelijks ontvangen?

In deze blog lees je waarom, wanneer, voor wie en hoe je een persbericht schrijft.

WAAROM SCHRIJF JE EEN PERSBERICHT?

Het is belangrijk dat jouw doelgroep je ziet en je ook blijft zien. Een persbericht is een middel om deze doelen te bereiken. Door zo nu en dan in de media te verschijnen, blijf je top of mind.

Het doel van een persbericht is dus niet om jouw product of dienst te verkopen, maar om in the picture te blijven.

Er zijn daarentegen ook bijzondere gevallen waarin het verstandig is om een persbericht te schrijven, bijvoorbeeld als er een acuut probleem is dat kan leiden tot reputatieschade, materiele schade, gevaar voor de veiligheid en gezondheid van mensen of gevaar voor de continuïteit van de organisatie.

Laten we hopen dat dit laatste voor jou niet nodig is…

WANNEER SCHRIJF JE EEN PERSBERICHT?

Je schrijft een persbericht wanneer je een interessant en relevant nieuwsfeit te melden hebt.

Ga niet uit van jezelf, maar verplaats je in jouw doelgroep. Vraag je af of doelgroep zit te wachten op dit bericht en voorkom dat lezers na afloop zeggen: “Nou, en?”

Een opening van een nieuwe vestiging, een overname, bijzondere uitkomsten van een onderzoek en nieuwe methode van werken zijn zaken die voor jouw doelgroep interessant kunnen zijn.

Belangrijk is dat het nieuws actueel is. Op mosterd na de maaltijd zit niemand te wachten.

VOOR WIE SCHRIJF JE EEN PERSBERICHT?

Persberichten worden voornamelijk voor journalisten geschreven. Tegenwoordig is het heel makkelijk om zelf een persbericht te publiceren op je website of via social media. Je schrijft het persbericht dus niet uitsluitend voor journalisten.

Onthoud dit: een persbericht is geen advertentie.

Als een journalist ook maar enigszins proeft dat je stiekem reclame wilt maken, dan is de kans heel klein dat jouw persbericht wordt overgenomen.

Daarnaast is het van belang om kritisch te kijken naar welke media je het persbericht uiteindelijk verstuurd. Als jouw persbericht gaat over een lokaal evenement, richt je dan op lokale media.

HOE SCHRIJF JE EEN PERSBERICHT?

Als je een persbericht schrijft, zijn een aantal zaken belangrijk:

  • De 5W’s en de H. Zorg dat de vragen wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe in je persbericht worden beantwoord. Dit is de informatie die de lezer in ieder geval moet weten.
  • Zorg voor een oprolbaar persbericht. Oprolbaarheid betekent dat je de belangrijkste informatie eerst kort samenvat en daarna steeds verder uitwerkt.
  • Gebruik een opvallende kop. Om op te vallen tussen alle persberichten die journalisten dagelijks ontvangen, is het belangrijk om een kop te kiezen die de aandacht trekt. Zet deze kop ook in de onderwerpregel van de mail die je verstuurt, zodat de mail bovendien in de mailbox van de journalist opvalt.
  • Gebruik een foto. Om extra op te vallen, is het aan te bevelen om een foto mee te sturen. Natuurlijk moet de foto goed aansluiten bij wat er in het persbericht wordt verteld.
  • Gebruik geen vaktaal. Vaktaal is niet voor iedereen begrijpelijk en leest niet lekker weg.
  • Eindig met een call-to-action. Maak aan het eind van een persbericht duidelijk hoe de lezer contact met je kan opnemen, oftewel de call-to-action. (Dit is overigens aan te raden voor vrijwel alle teksten die je schrijft, net als deze blog.)

 

PERSBERICHT LATEN SCHRIJVEN?

Blijft het voor jou een uitdaging om te schrijven? Laat BureauPro dan schrijven. Dan kun jij lekker doen waar jij goed in bent. Bel 06 – 10 36 32 47. Of laat je gegevens achter, zodat wij jou kunnen bellen.

BRONNEN

News Discourse, Bednarek en Caple (2012), Communicatie handboek, Michels (2013), communicatiecoach.comhttp://persberichten.startpagina.nl/

FOTOCREDIT

Pexels.com

Ben je enthousiast over dit artikel?

Reageren

naam
E-mailadres
Reactie

Reacties (0)

Ingrid van Goor

Eigenaar Bureaupro