Blog

Sneller schrijven door logisch na te denken

Ingrid van Goor 04 mei 2017 Shape Created with Sketch. Geplaatst in: Copywriting

Eerst denken, dan doen

Schrijven is schrappen, zegt men. Volgens mij klopt dat niet helemaal. Schrijven is ordenen. Eerst logisch nadenken en bedenken wat je wilt vertellen. Vervolgens bepaal je de structuur van de tekst. En dan ga je schrijven. Je zult zien dat je nauwelijks hoeft te schrappen. Dat scheelt veel tijd!

TEKSTOPBOUW

Of je nu een webtekst, blog, nieuwsbrief of artikel wilt schrijven, de structuur van een tekst is vrijwel altijd hetzelfde. Je bouwt een tekst op met deze elementen:

  • Titel
  • Subtitel
  • Eerste alinea
  • Tussenkoppen
  • Overige alinea’s
  • Opsommingen
  • Oproep tot actie

 

Titel:

De titel moet meteen de aandacht van de lezer grijpen en nieuwsgierig maken.

Subtitel:

De subtitel ondersteunt de titel en geef net dat kleine beetje extra informatie waardoor de lezer nog nieuwsgieriger wordt.

Eerste alinea:

De eerste alinea is de allerbelangrijkste. Begin met de belangrijkste boodschap. Zie het als een samenvatting die je niet ter afsluiting aanbiedt, maar waarmee je begint. Je maakt hiermee meteen duidelijk waarover je tekst en waarom het interessant is om verder te lezen.

Tussenkoppen en overige alinea’s:

Online lezen we van links naar rechts en van boven naar beneden. Echt lezen doen we pas als we de tekst hebben gescand. Tussenkoppen zijn goed te scannen en maken duidelijk waarover de tekst gaat. Zorg ervoor dat elke extra alinea die je toevoegt ook echt waardevol is. Een lange tekst is geen doel op zich.

Opsommingen:

Als jouw tekst zich ervoor leent, maak dan gebruik van opsommingen. Opsommingen zijn makkelijk te scannen. Opsommingen geven de lezer een hele berg inzichten in één overzicht. Bovendien kost het vaak maar een puur minuten om een opsomming te lezen. Heel fijn in een tijdperk waarin iedereen altijd maar druk is.

Oproep tot actie:

Het gebeurt nog heel vaak dat een online tekst geen oproep tot actie heeft. Dat is een gemiste kans! Zorg ervoor dat je de lezer altijd een uitnodigt om tot actie over te gaan. Nodig je lezer uit om:

Zijn gegevens achter te laten

  • In te schrijven voor je nieuwsbrief
  • Contact op te nemen
  • Een offerte op te vragen
  • Een reactie te plaatsen

 

WELKE ONDERWERPEN ZIJN INTERESSANT?

Ben jij ondernemer, zelfstandig consultant of adviseur en bestaat een groot deel van je werk uit het adviseren van anderen. Waarschijnlijk geef je zonder dat je het merkt veel van je kennis gratis weg, terwijl je in gesprek bent met klanten. Deze kennis kun je ook online delen. Dat levert je nog iets op, namelijk nieuwe klanten en extra omzet!

LAAT JE ONDERNEMING GROEIEN DOOR ONLINE MARKETING

Ben je toe aan een volgende stap? Wil je je onderneming verder laten groeien door online beter zichtbaar te worden? Meld je dan nu aan voor een gratis online marketing strategiesessie. Het gesprek is gratis en vrijblijvend. Nog belangrijker: het levert veel op! Inzichten, kennis en inspiratie. Geen geneuzel, gewoon heel praktisch. Je kunt er meteen mee aan de slag!

Ben je enthousiast over dit artikel?

Reageren

naam
E-mailadres
Reactie

Reacties (0)

Ingrid van Goor

Eigenaar Bureaupro