Blog

Wil je meer uit LinkedIn halen? Zo pak je dat aan!

Ingrid van Goor 04 juli 2019 Shape Created with Sketch. Geplaatst in: Social Media

Je hebt een persoonlijk account en misschien zelfs wel een bedrijfspagina. Je hebt ook redelijk wat connecties en volgers, maar toch levert LinkedIn niet zoveel op.

Je hebt het idee dat je meer uit LinkedIn kunt halen, maar de grote vraag is hoe.

In deze blog staan een aantal praktische tips om meer uit LinkedIn te halen.

Het leukste is: het hoeft je niet veel tijd te kosten. Maak elke dag een kwartiertje vrij in je agenda voor LinkedIn.

Moet lukken toch?

LinkedIn: de basis

De kracht van LinkedIn is persoonlijk contact. Mensen doen zaken met mensen. Niet met bedrijven.

Mocht je een bedrijfspagina hebben, dan is het goed dat je daarop content deelt.

Het is nog beter om daarnaast zelf - dus op je persoonlijke account - aan de slag te gaan. Je netwerk kan wel wat TLC* gebruiken :-)

*Tender, Love and Care

Dit is hoe je begint:

Stap 1: Update je persoonlijk profiel

Als je LinkedIn-profiel er pico bello uitziet, sla deze stap dan over. Zo niet, volg deze 5 punten en je profiel ziet er piekfijn uit.

  1. Zorg voor een goede profielfoto
  2. Schrijf een goede headline, dat zinnetje onder je naam. Vraag je af waar je doelgroep naar op zoek is. Vermijd tekst als partner, owner, eigenaar of directeur. Je hebt 120 voor een pakkende headline.

    De mijne ziet er zo uit:
    Meer uit LinkedIn halen voorbeeld samenvatting en headline
     
  3. Vul je contactgegevens aan met website, telefoonnummer, etc.
  4. Schrijf een goede samenvatting. In het Nederlands. Tenzij je uitsluitend zaken over de grens doet.
  5. Upload een link naar je website en eventueel andere interessante info.

 

Samenvatting LinkedIn schrijven

Hoe je die samenvatting schrijft? Op basis van de formule ‘probleem-pijn-oplossing’ schrijf je een goede salestekst. Een mooi begin, want iemand die je profiel bekijkt weet meteen wat-ie aan je heeft.

Je kunt ook kiezen voor de ‘wat-hoe-waarom-formule’. Die maakt duidelijk waarom je elke dag je nest uit komt én wat klanten aan je hebben.

Vul het eventueel aan met je trackrecord of staat van dienst. En met iets over jezelf. Dat je thee drinkt, niet van voetbal houdt, en dat je graag een handtekening wilt van Elon Musk. Of zoiets.

Dan hashtags: voeg ze toe. Word je beter gevonden. En, niet te vergeten, je contactgegevens. Je kan het niet vaak genoeg laten zien.

Klaar! Op naar de volgende stap.

Stap 2: LinkedIn netwerk uitbreiden

Netwerken is net werken. Het gaat er niet om wat je kent, maar wie je kent. Zeggen ze…

Dus, aan de slag! Je potentiële klanten zijn op LinkedIn aanwezig, alleen jullie hebben elkaar nog niet gevonden.

  1. Nodig mensen uit die je kent.

    Dat doe je door connectie te maken. 

    Meer uit LinkedIn halen connectie maken

    Pas vervolgens de uitnodiging aan en verstuur een kort persoonlijk bericht. In 300 tekens. Dus niet klikken op Connectie maken en dan klikken op Nu verzenden.

    Meer uit LinkedIn halen uitnodiging aanpassen

    Het gaat om persoonlijk contact en een waardevol netwerk opbouwen. Dus zeg zoiets als:

    Hallo [naam], lang niet gesproken. Hoe gaat het met je? Ik houd graag contact met je via LinkedIn. Groet!
     
  2. Grasduin nog even door je stapel visitekaartjes en voeg interessante personen toe. 

    Maak er een gewoonte van om na een ontmoeting iemand meteen uit te nodigen voor LinkedIn.

    Schrijf dan zoiets: Dag [naam], leuk om je vanochtend te ontmoeten! Ik dacht: laten we linken, want dan hebben we elkaars gegevens. Wel zo handig. We houden contact! 
     
  3. Je kent nog veel meer mensen. Ga naar LinkedIn en klik op Mijn netwerk. Je krijgt dan een overzicht te zien van mensen die je mogelijk kent. Nodig die mensen uit. 

    Wat je daarnaast kunt doen is het synchroniseren van je contacten uit Gmail, Outlook en zelfs je crm-pakket. Na de synchronisatie bepaal je zelf met wie je connectie maakt. 

    Meer uit LinkedIn halen ontdekken wie je kent
     
  4. Link ook met mensen die je nog niet kent. Gebruik de zoekfunctie. Zoek naar functies die jouw potentiële klanten (of doorwijzers) hebben. Bijvoorbeeld Web Designer of Web Developer als jij een hostingprovider bent.

    Je mag – als je een waanzinnig interessant persoon tegenkomt – natuurlijk direct met iemand linken. Voeg wederom een persoonlijk bericht toe en geef aan waarom je graag connectie wilt maken. Doe dat niet alleen uit eigen belang, maar zoek naar de gemene deler.

    Te direct? Bekijk dan alleen iemands profiel. Als iemand jouw profiel ook bekijkt, krijg je daar melding van. Een mooie reden om iemand uit te nodigen:

    Goedemorgen [naam], ik zag dat je mijn profiel hebt bekeken. Ik zie dat jij je bezighoudt met… Interessant. Zullen we elkaars netwerk versterken? Groet!
     
  5. Leg ook contact met reageerders. Heeft iemand een update van jou geliket of een berichtje toegevoegd?

    Leg dan contact: 

    Hallo [naam], ik zag dat je mijn post over … van een like hebt voorzien. Dank! Ik voeg je graag toe aan mijn netwerk. Groet!
     
  6. Deel een ‘weggever’. Heb jij een checklist, stappenplan, e-book of whitepaper geschreven? Maak dan een berichtje op LinkedIn. Geef aan dat mensen het document kunnen krijgen. Het enige wat ze moeten doen is het bericht liken en een (persoonlijk) bericht sturen. 

    Een persoonlijk bericht sturen kan als jullie gelinkt zijn. Is dat niet geval: goede reden om iemand een uitnodiging te sturen. Daarna stuur je een persoonlijk bericht mét (een link naar) de weggever.

 

Belangrijk: het gaat er niet om dat je straks honderden of zelfs duizenden connecties hebt. Kwaliteit gaat boven kwantiteit. Het is echter wel zo dat hoe meer connecties je hebt, des te groter het bereik is als jij een update of artikel plaats. En dat is fijn voor wie meer uit LinkedIn wil halen.

 

Stap 3: Maak groupies van groepen

Op LinkedIn weten mensen elkaar in groepen te vinden. Sommige groepen zijn besloten. Ga op zoek naar interessante groepen. Gebruik hiervoor de zoekfuncties en filter op groepen. Kijk eerst naar het aantal leden van de groep én of de groep actief is, voordat je lid wordt. Hou focus en kies max 3 groepen.

Zodra je lid bent, doe je dit:

  1. Reageer op updates en beantwoord vragen
  2. Deel interessante content
  3. Leg contact met interessante personen (zie Stap 2: LinkedIn netwerk uitbreiden)


Stap 4: Meer volgers op je bedrijfspagina

Heb je een bedrijfspagina en wil je meer volgers? Dat krijg je voor elkaar in 7 stappen. De belangrijkste stap voor nu is:

Nodig via je persoonlijke profiel jouw connecties uit om je LinkedIn-bedrijfspagina te volgen.

Schrijf een nieuw persoonlijk bericht en stuur een leuke uitnodiging. Laat mensen weten waarom het volgen van jouw bedrijfspagina de moeite waard is, voeg de URL naar je bedrijfspagina toe en leg uit hoe ze de pagina kunnen volgen.

Bijvoorbeeld:

Hi [naam],

Ik weet dat je je dagelijks bezighoudt met …. Volgens mij is het voor jou heel belangrijk dat je website altijd in de lucht is en goed presteert. Toch?

Daarom nodig ik je uit om onze bedrijfspagina te volgen. Hier delen we wekelijks interessante tips en praktische adviezen over hosting, website optimalisatie en serverbeheer.

Hoe het werkt?

Ga naar https://www.linkedin.com/company/######## en klik op + Volgen.

That’s it!

Groet,

Let op: In juni 2019 is er een nieuwe optie toegevoegd voor bedrijfspaginabeheerders: je kunt via je bedrijfspagina connecties uitnodigen om je pagina te volgen. Deze optie was niet voor iedereen beschikbaar. Helaas werd de tool misbruikt: er werden te pas en te oppas uitnodigingen verstuurd. Daarom heeft LinkedIn de tool buiten werking gesteld.

Nog even dit: aandacht maakt alles mooier

Tijd is tegenwoordig ons meest kostbare bezit. Aandacht en oprechte interesse is het meest waardevolle dat we anderen kunnen geven.

Als je actief bent op LinkedIn, doe dat dan niet alleen om te halen. Maar geef: reageer op een bericht, feliciteer iemand met z’n verjaardag of nieuwe baan, beantwoord een vraag of tag mensen die je kent in een oproep.

Het is een universele wet die ook geldt op LinkedIn: geven loont!

Ben je enthousiast over dit artikel?

Reageren

naam
E-mailadres
Reactie

Reacties (0)

Ingrid van Goor

Eigenaar Bureaupro